- Locatie
Kamer 0.05
- Voorzitter
- Arinda Callewaert - de Groot
Agendapunten
-
1Opening presidium
-
2
- griffier: indieners van zienswijzen worden voortaan actief geïnformeerd (ambtelijk) over de behandeling van een stuk tijdens een commissievergadering.
-
3
- Het presidium wordt voorgesteld de concept notulen van het presidium d.d. 20 juni 2024 vast te stellen.
Bijlagen
-
4
Het presidium wordt voorgesteld de planning raadsagenda versie 11 september 2024 vast te stellen.
Ten aanzien van Nota grondbeleid en Nota pachtbeleid het volgende:- De raad heeft aangegeven het grondbeleid op korte termijn te willen behandelen. Achterliggende gedachte hierbij is o.a. dat de woningbouw verder gestimuleerd wordt. Het college/ambtelijke organisatie geeft aan dat het daarmee ook van belang is om verder te gaan met de ‘uitbreidingslocaties’.
- Voor het grondbeleid werkt het college/ de ambtelijke organisatie toe naar een raadsvoorstel dat in < strong>de eerste vergadering van 2025< /strong> in de raad behandeld kan worden. Het pachtbeleid zal dan later volgen.
- Het college/de ambtelijke organisatie geeft daarnaast prioriteit aan een locatiestudie, waarbij wordt ingezet op een concreet voorstel aan de gemeenteraad met betrekking tot de prioritaire en meest kansrijke locaties, mede in het licht van de (verwachte) woningbouwopgave 2024-2040. De planning hiervoor volgt later.
Bijlagen
-
4.a
Voor dit najaar staan 4 presentatieavonden voor de raad gepland. Deze hebben allemaal een onderwerp: Omgevingswet, begroting, cijfers afd. MD en binnensportaccommodaties. Ambtelijk is geconstateerd dat behoefte is aan drie extra onderwerpen:
1 Vervolg uitbreidingslocaties woningbouw
2 Verbeterde toegang sociaal domein (dorpsondersteuners) (zie ook de toezegging van Marko tijdens de raad van begin juli
3 Nieuwe Kempische Woonvisie - Vraag avond september/oktober (voorkeur half oktober
Het presidium wordt voorgesteld (concept):
- de geplande raadsinformatieavond van 3 oktober (ambtelijke toelichting op de begroting) te gebruiken voor twee andere onderwerpen (nader te bepalen welke dat zijn),.
- op de avond van 17 oktober nog een extra onderwerp plannen, en de raadsinformatieavond om 19.30u te starten. (nader te bepalen welk onderwerp)
-
5
Bijlagen
-
5.a
Bijlagen
-
5.b
- Terugblik raadsvergadering 2 juli 2024
- Terugblik raadsvergadering 4 juli 2024 (PPN)
- Terugblik commissies MZ, GZ en ABZ 3 en 5 september 2024
-
6Bespreekpunten
-
6.a
Het presidium wordt gevraagd het concept vergaderschema 2025 te bespreken en (gewijzigd) vast te stellen.
Toelichting concept schema:
Wat is gebleven:
Het aantal raads- en commissievergaderingen is hetzelfde gebleven t.o.v. 2024
(vrijwel) geheel juli en augustus reces
Commissies starten om 19.30u.
Aanpassingen zijn:
geen reguliere raad en begroting/ppn raad in 1 week;
commissie ABZ aparte avond bij behandeling begroting en PPN;
raadsinformatie avonden starten weer om 20.00u ipv 20.30u op een aparte avond, presidium aparte avond; (verzoek vanuit presidium, maar met bedenkingen vanuit driehoek, zie bovenstaande opmerking)
er zijn 6 reserve-avonden ingepland die kunnen worden ingevuld met een Raadsinformatie-avond (tegemoetkoming wens MT), of commissie- of raadsvergadering (tegemoetkoming wens CDA/GL-PvdA) of avond in het kader van BOB-model etc. Invulling alleen indien noodzakelijk en mits 2 weken op voorhand aangekondigd.
Datum raadsuitje is vast opgenomen in het schema, alsmede VNG congres.
Wat nog niet in het schema is opgenomen:
Kempenbrede raadsbijeenkomsten/kempencongres (4 woensdagen verspreid over het jaar, data nog niet bekend)
Dorpsschouwen (data nog niet bekend)
OPTIE: Een variatie op bijgaand concept schema is om de raadsinformatie-avonden alsnog te plannen ná het presidium (huidige situatie). Het presidium zou dan om 18.30 uur kunnen starten en de raadsinformatie-avond om 20.00 uur. Deze optie heeft de voorkeur van secretaris, voorzitter en griffier, omdat dit een mindere belasting is van de agenda’s. In die optie zou ook afspraak kunnen zijn dat er gezamenlijk wat gegeten wordt.
-
6.b
Het presidium heeft opdracht gegeven om in een memo wat uitleg te geven over de aanstaande aanbesteding voor een accountant boekjaar 2025 e.v. Daarnaast dient de het presidium cq. de raad een aantal beslissingen te nemen over het komende aanbestedingstraject. Bijgaande memo – opgesteld in samenspraak met Kempengriffiers, Bizob en afdeling financiën – is opgesteld om dit onderwerp verder in het presidium te bespreken. In de memo wordt het presidium gevraagd om over een zestal vragen een voorkeur uit te spreken.
-
6.c
Tijdens de vergadering van 20 juni jl. heeft het presidium bij de griffie het verzoek neergelegd om in een memo de mogelijkheden rondom het inspreekrecht voor burgers weer te geven. In deze memo volgt een uiteenzetting van de huidige situatie en de verschillende mogelijkheden met daarbij voorbeelden van andere gemeenten.
Het presidium wordt gevraagd of er naar aanleiding van de memo de behoefte bestaat om de huidige regels omtrent het inspreekrecht te wijzigen.
Bijlagen
-
6.d
In de bijlage het verslag van de evaluatie van de jeugdgemeenteraad van afgelopen schooljaar. Dit verslag wordt ter kennisname aangeboden aan het presidium.
Het presidium kan eventueel nog opmerkingen maken over het verslag. -
8
- dhr. Sonnenberg heeft een vraag t.a.v. de aanvangstijd van de dorpsschouwen. 18.00 uur blijkt voor zijn fractie in de praktijk vaak onhaalbaar. Kan dit tijdstip voor de schouwen voor volgend jaar anders?
- mevr. Wijnen heeft een vraag met betrekking tot de werkgeverscommissie. Ze mist terugkoppeling van besluiten van de werkgeverscommissie en ze hoort graag van de andere fractievoorzitters hoe die daarover denken
- Voorzitter: rondvraag VNG congres deelname raadsleden