Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 14 maart 2024

Raadzaal

Arinda Callewaert - de Groot
Toelichting

De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar dagen na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Uitzending

Agendapunten

1. 1
    Opening en loting
  2. 3

In het vragenhalfuurtje kunnen door de raadsleden vragen van actuele en/of politieke aard worden gesteld, die geen uitstel dulden.
    Zoals in het Reglement van Orde is beschreven, kunnen de vragen mondeling worden gesteld of vooraf schriftelijk bij de griffier worden ingediend.

3. 4

Indien gewenst kunt u één of meerdere items van de 'lijst met ingekomen stukken' inzien op het gemeentehuis.
    Maak daarvoor een afspraak via griffie@bergeijk.nl

Raadsinformatiebrieven

Onderwerp
    RIB ENSIA 2023
    RIB Forest Village
    RIB managementletter 2023
    RIB Ophoging uren dorpsondersteuning
    RIB update stand van zaken verduurzamen gemeentelijke basissportvoorzieningen
  4. 5

5. 6

- Toezegging mevr. L. Wijnen (CDA) inzake informatieverstrekking meerjarenplan Visit Bergeijk richting gemeenteraad.

- Toezegging raadslid Van der Hout (LPB) inzake raadsinformatiebrief Forest Village- Zwarte Bergeijk.

- Toezegging Burgemeester Callewaert inzake Raadsvoorstel Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht)

- Toezegging Communicatie rondom BORA - Op verzoek van het CDA (de heer Heesters), zegt wethouder Kuijken toe in het vervolg op sociale media en in de Eyckelberg in meer begrijpelijkere taal over het Beheer van Openbare Ruimten te communiceren.

6. 7
    Hamerstukken
  7. 7.a

Per 1 juli 2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (hierna: Wgr) gewijzigd.
    Een gevolg van deze wetswijziging is het aanpassen van de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost (hierna: GGD BZO) vóór 1 juli 2024.
    In uw raad van 7 november 2023 heeft u besloten geen zienswijze in te dienen op de gewijzigde conceptregeling. Vanuit de regio zijn verschillende zienswijzen ontvangen en dit heeft geleid tot aanpassingen van de gemeenschappelijke regeling. In dit voorstel worden alleen de aanpassingen benoemd.
    De colleges worden nu gevraagd te besluiten over de voorgelegde gewijzigde gemeenschappelijke regeling. De Wgr schrijft voor dat een college pas tot een wijziging kan besluiten, nadat toestemming is verkregen van de raad. Na het verkrijgen van de toestemming van uw raad kan het college definitief besluiten over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.

8. 7.b

Als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen is het noodzakelijk om de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost te wijzigen. Met dit voorstel en bijbehorende bijlagen wordt uw raad gevraagd het college van burgemeester en wethouders toestemming te verlenen de gemeenschappelijke regeling te wijzigen.

De huidige Gemeenschappelijke Regeling van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is van kracht sinds 2022. Als gevolg van de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingis het aanpassen van de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost voor 1 juli 2024 nodig.

In uw raad van 21 september 2023 heeft u besloten geen zienswijze in te dienen op de gewijzigde conceptregeling. Vanuit de regio zijn een aantal zienswijzen ontvangen en dit heeft geleid tot enkele aanpassingen van de conceptregeling. In dit voorstel worden de aanpassingen benoemd.

9. 7.c

Verzocht is medewerking te verlenen aan de herontwikkeling van een bestemming “recreatie” naar de bestemming “wonen” aan de Puttendijk 15 en Oude Postelseweg 19 in Bergeijk. Daarbij wordt tevens de bedrijfswoning gelegen aan de Oude Postelseweg 19 omgezet naar een burgerwoning, de huidige recreatieboerderij gesplitst naar twee woningen en het vrijstaande recreatiegebouw omgezet naar een Ruimte-voor-Ruimte woning. Tenslotte wordt er een nieuwe Ruimte-voor-Ruimte woning gerealiseerd aan de zuidzijde van het plangebied. Deze ontwikkeling vindt plaats aan de Puttendijk 15 en Oude Postelseweg 19 te Bergeijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft 6 weken ter inzage gelegen, er is 1 zienswijze ingediend door de provincie

10. 8
    Motie Vreemd NK tegelwippen