Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 24 februari 2022

Raadzaal

Arinda Callewaert - de Groot
Toelichting

Wilt u de vergadering op de publieke tribune bijwonen? Dat kan door u aan te melden via griffie@bergeijk.nl of telefonisch.

Uitzending

Agendapunten

1. 1
    Opening en loting
  2. 3

Toezeggingen

Gasleverancier Bergeijk
  3. 4

Indien gewenst kunt u één of meerdere items van de 'lijst met ingekomen stukken' inzien op het gemeentehuis.
    Maak daarvoor een afspraak via griffie@bergeijk.nl

Raadsinformatiebrieven

Onderwerp
    RIB Managementletter 2021
    RIB nestkasten 2022
    Rib Snelheidsmeterspaarpot
    RIB uitkomsten Inspectie kinderopvang & vve 2020
  4. 5

5. 6

Er is ten tijde van de publicatie van de agenda 1 openstaande toezegging over het vernietigen van fietsen die zijn opgeslagen op de gemeentewerf.

6. 7
    Hamerstukken
  7. 7.a

De GGD Brabant-Zuidoost is een gemeenschappelijke regeling van 21 gemeenten in de regio. De begroting van de GGD wordt gewijzigd. De gemeenteraden van de betrokken gemeenten kunnen een reactie geven op de wijzigingen in de begroting. Door de begroting te wijzigen kan de GGD Brabant-Zuidoost het vaccinatieprogramma voor 4-18 jarigen uitbreiden.

8. 7.b

Het plan Treurenberg betreft de realisatie van een ruimte-voor-ruimte woning op een onbebouwd agrarisch perceel aan de Treurenberg. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

9. 7.c

Aan de gemeente is een verzoek gedaan om aan de Heiereind te Riethoven een ruimte-voor-ruimte woning toe te voegen op een agrarische bestemming. Het plan heeft 6 weken ter inzage gelegen; er zijn geen zienswijzen ingediend.

10. 8
    Bespreekstukken
  11. 8.a

In maart 2017 is de gezamenlijke Visie Vrijetijdseconomie ‘Samen op pad in de Brabantse Kempen’ door de gemeenteraden van de vijf Kempengemeenten vastgesteld voor de periode 2017-2026. Om de visie daadwerkelijk concreet te maken, is er een Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie opgesteld om het aanbod te vergroten c.q. te verbeteren zodat we onze regio nog aantrekkelijker kunnen maken. Om een vervolg te geven aan het Uitvoeringsprogramma is nu een tweede Uitvoeringsprogramma opgesteld. Het nieuwe Uitvoeringsprogramma borduurt met concrete projecten voort op de in de Kempenvisie Vrijetijdseconomie vastgelegde strategie en op de resultaten en activiteiten van het eerste Uitvoeringsprogramma.

12. 8.b

Het huidige bomenkapbeleid is geëvalueerd en de lijn blijft behouden maar het beleid wordt geactualiseerd. De belangrijkste wijziging is het afschaffen van de herplantplicht en het opzetten van een bomenfonds. De gemeente wil met het nieuwe beleid jaarlijks gratis bomen ter beschikking stellen aan inwoners van de gemeente Bergeijk. Het beschermen en behouden van waardevolle bomen, structuren en vlakken in de gemeente blijft het doel.

13. 8.c

Eind 2019 is de Strategische Kempenagenda vastgesteld. In deze agenda zijn vijf inhoudelijke thema’s opgenomen waarop de vijf Kempengemeenten willen samenwerken. In het voorliggende rapport staat een voorstel hoe de gemeenteraden kunnen samenwerken. Het voorstel is om twee maal per jaar een inspirerend Kempencongres te organiseren over een strategisch onderwerp voor de vijf gemeenteraden.

14. 8.d

De huidige Regionale beleidsvisie dag- en verblijfsrecreatie De Kempen dateert uit 2008. Omdat de wetgeving inmiddels is veranderd en ook de sector tal van veranderingen heeft ondergaan, sluit de beleidsvisie niet meer aan op de huidige situatie. Daarom is een actualisering nodig. Bij de start van de actualisering is geconstateerd dat de in de beleidsvisie omschreven doelen overeenkomen met de gestelde doelen uit de Gezamenlijke Visie Vrijetijdseconomie Brabantse Kempen, Samen op pad in de Brabantse Kempen (2016). Om te voorkomen dat de twee visies elkaar overlappen, is ervoor gekozen om de Regionale beleidsvisie dag- en verblijfsrecreatie de Kempen te actualiseren en om te vormen tot een toetsingskader.

15. 8.e

Met de komst van de Omgevingswet moeten gemeenten een omgevingsvisie opstellen die de kwaliteit en ontwikkeling van de fysieke leefomgeving beschrijft en op hoofdlijnen de koers aangeeft voor de toekomst. Deze omgevingsvisie neemt de plaats in van de structuurvisie die onder de Wet ruimtelijke ordening verplicht was.

Het amendement Bergeijkse Omgevingsvisie is (na wijziging) aangenomen met 12 stemmen voor en 4 stemmen tegen (GL/PvdA).

16. 8.f

De motie geluidshinder Airport Eindhoven is unaniem aangenomen.

Moties

Geluidshinder Airport Eindhoven