Commissie Algemene Bestuurlijke Zaken

1. 1
    Opening en loting
  2. 3
    Mededelingen en terugkoppeling verbonden partijen
  3. 4

Openstaande toezeggingen:
    - Eindafrekening (Financieel overzicht) Kattendans
    - Toezegging dhr. B. Aarts (CDA) inzake overzicht processen schaalsprong en samenwerkingsverbanden MRE en De Kempen.

4. 5

In het vragenhalfuurtje kunnen door de commissieleden vragen van actuele en/of politieke aard worden gesteld, die geen uitstel dulden.
    Zoals in het Reglement van Orde is beschreven, kunnen de vragen mondeling worden gesteld of vooraf schriftelijk bij de griffier worden ingediend.

5. 6

6. 7

Voor inwoners is het mogelijk bij de vergaderingen van de raadscommissies spreektijd aan te vragen. De inspreekbijdrage moet wel gaan over een onderwerp dat op de agenda van de commissie staat.

Als u gebruik wilt maken van het inspreekrecht of daarover iets wilt weten, dan kunt u contact opnemen met de griffie via griffie@bergeijk.nl of telefonisch via 088 - 497 03 33.
    Insprekers krijgen (maximaal) 5 minuten inspreektijd en kunnen zich tot uiterlijk 12.00 uur op de dag van de commissievergadering aanmelden bij de griffie. U kunt uw schriftelijke inspreekbijdrage ook op voorhand delen met de griffie.
    Inspreken tijdens de raadsvergaderingen is niet mogelijk.

7. 8.a

De Metropoolregio Eindhoven (MRE) legt de concept-begroting 2025 ter zienswijze voor aan de deelnemende gemeenteraden. De uitgaven stijgen als gevolg van de afgesproken indexatie en een voorstel tot verhoging van de inwonerbijdrage voor de versterking van de MRE-organisatie en de verhoging van de bijdrage aan Stichting Brainport.

8. 8.b

De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeente op de terreinen van brandweerzorg, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en crisisbeheersing.

Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost biedt haar ontwerpbegroting 2025 aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten aan, welke in de gelegenheid worden gesteld om voor 8 juni 2024 hierop een zienswijze kenbaar te maken ofwel aan te geven hierop geen zienswijze te geven.

9. 8.c

De Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) regelt de wijze waarop het financiƫle beheer en de organisatie hiervan wordt ingericht. De geldende verordening, de Controleverordening gemeente Bergeijk 2003, dateert uit 2003 en is niet meer actueel. Het is noodzakelijk deze verordening te actualiseren, om zodoende de raad op een juiste wijze in haar kaderstellende en controlerende rol te plaatsen.

10. 9
    Sluiting