- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Wilma Delissen-van Tongerlo
- Toelichting
-
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar dagen na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
Agendapunten
-
1Opening en loting
-
2Vaststellen agenda
-
2.a
In verband met het ziekteverlof van de heer M. Verhoeven als raadslid voor de LPB is voor 16 weken een vacature ontstaan. De heer N. van Poppel is door het centraal stembureau benoemd als tijdelijke opvolger. De raad dient, na de benoeming door het centraal stembureau, te onderzoeken of de kandidaat voldoet aan de vereisten voor het lidmaatschap van de gemeenteraad.
De commissie geloofsbrieven brengt hierover advies uit aan de raad. Hierna kan de heer Van Poppel worden toegelaten tot de gemeenteraad. Hierbij zal de heer Van Poppel ook zijn eed of belofte afleggen.
Het raadsbesluit wordt maandag 8 december aan de agenda toegevoegd.
-
3
In het vragenhalfuurtje kunnen door de raadsleden vragen van actuele en/of politieke aard worden gesteld, die geen uitstel dulden.
Zoals in het Reglement van Orde is beschreven, kunnen de vragen mondeling worden gesteld of vooraf schriftelijk bij de griffier worden ingediend. -
4
Indien gewenst kunt u één of meerdere items van de 'lijst met ingekomen stukken' inzien op het gemeentehuis.
Maak daarvoor een afspraak via griffie@bergeijk.nlRaadsinformatiebrieven
Onderwerp RIB Bijzondere Bijstand RIB drie nieuwe gemeentelijke monumenten RIB Motie energieopslag particulieren RIB Nieuwe eigenaar Zwarte Bergen RIB subsidiejaarprogramma -
5
Bijlagen
-
6
De lijst wordt woensdag 10 december aan de agenda toegevoegd.
-
7Hamerstukken
-
7.a
Het college van burgemeester en wethouders voert de door de gemeenteraad vastgestelde begroting uit en de in aanvulling daarop gedurende het jaar vastgestelde beleids- en begrotingsaanpassingen. In de praktijk wijkt de werkelijkheid af van de begroting. Begrotingsafwijkingen worden soms veroorzaakt doordat het college van burgemeester en wethouders in het begrotingsjaar niet in staat is geweest om de activiteiten, waarvoor u incidenteel middelen beschikbaar heeft gesteld, geheel uit te voeren. De activiteiten worden vervolgens in het volgende begrotingsjaar uitgevoerd. In dit volgende begrotingsjaar zijn voor deze uitgestelde activiteiten echter in de begroting geen bedragen geraamd. Door deze middelen over te hevelen van het huidige begrotingsjaar 2025 naar het volgende begrotingsjaar 2026 blijven de middelen beschikbaar om deze activiteiten uit te voeren.
Bijlagen
-
7.b
In het kader van de begrotingsrechtmatigheid kunnen voorstellen tot wijziging van de begroting enkel worden vastgesteld in het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft. Met het vaststellen van de slotwijziging, worden substantiële wijzigingen nog opgenomen in de begroting.
Bijlagen
-
7.c
De verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid geeft aan op welke wijze onderzoek wordt gedaan naar deze onderdelen in relatie tot de begroting. De vorige vastgestelde verordening komt uit 2003, waardoor actualisatie nodig is. Tevens wordt hiermee de verordening opnieuw onder de aandacht gebracht en zal vanaf 2026 actief uitvoering worden gegeven aan de verordening.
Bijlagen
-
7.d
Noot van de griffie:
In het originele raadsvoorstel stonden er een tweetal datums verkeerd genoteerd en de portefeuillehouder heeft in de commissievergadering toegezegd dit te rectificeren. De behandelend ambtenaar heeft dit dan ook rechtgezet.Bijlagen
-
7.e
In de financiële verordening is opgenomen dat het college jaarlijks een normen- en toetsingskader voorlegt aan de raad. Dit voorstel bevat het toetsingskader voor 2025, welke van toepassing is op de accountantscontrole over het boekjaar 2025.
Bijlagen
-
8Bespreekstukken
-
8.a
We bespreken met elkaar het nieuwe meerjaren beleidskader jeugd. In dit plan staat de koers voor de komende vier jaar beschreven. We zetten in op het beschikbaar houden van goede en betaalbare jeugdhulp. Dit doen we door:
· het voorkomen van jeugdhulp door nog meer preventief te werken dichtbij en samen met het gezin en de omgeving;
· onderzoeken welke hulpvragen er zijn en de belangrijkste eerst aan te pakken
· daar waar mogelijk ondersteuning aan te bieden voor een groep mensen met dezelfde vraag.
Dit plan is een Kempisch plan dat ook in de gemeenten Bladel, Eersel en Reusel De Mierden voor besluitvorming wordt voorgelegd. Het is opgesteld op basis van inbreng van o.a. jongeren en hun ouders maar ook van jeugdhulpmedewerkers, scholen, kinderopvang, het jongerenwerk, de ggd, medewerkers wmo, gezondheid, werk, schuldhulp en gemeenteraadsleden.Bijlagen
-
8.b
De Subsidieverordening duurzame energiemaatregelen 2026-2027 is één van de instrumenten om woningeigenaren in Bergeijk te ondersteunen en stimuleren hun woning te verduurzamen. De regeling stelt een subsidie beschikbaar voor isolerende maatregelen en het gebruik van duurzame energiebronnen in de eigen woning. Hiermee worden hun woningen comfortabeler, de energierekening betaalbaar en zijn deze op een toekomst zonder aardgas voorbereid.
Bijlagen
-
8.c
Als gemeente innen we jaarlijks diverse vormen van belastingen. Dit is een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. Om dit goed te regelen moet de raad hiervoor diverse verordeningen vaststellen.
In dit voorstel wordt gevraagd om in te stemmen met de aangepaste belastingverordeningen.Bijlagen
-
8.d
In de Algemene plaatselijke verordening (APV) staat regelgeving rondom openbare orde en veiligheid die voor iedereen in de gemeente geldt.
Op grond van de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet is de gemeenteraad bevoegd de APV vast te stellen en aan te passen. Gebleken is dat aanpassingen aan de APV nodig zijn. Het betreft aanpassingen als gevolg van gewijzigde wetgeving en jurisprudentie en hernieuwde aansluiting met de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Ook zijn er aanpassingen naar aanleiding van inzichten bij de uitvoering in de praktijk. Tot slot zijn er redactionele aanpassingen doorgevoerd en heeft er een algehele toetsing op de VNG modelverordening plaatsgevonden waarbij kritisch is onderzocht welke artikelen overbodig en niet meer van toepassing zijn en daarmee kunnen vervallen. Dit met het doel een veilige leefomgeving voor onze inwoners te behouden en verder te versterken.
Bijlagen
-
8.e
In april 2025 zijn de Besluit Besluit Begroting Verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) aangepast. De VNG adviseert hierom de financiële verordening 2025 aan te passen naar aanleiding van deze wijzigingen. Deze hebben vooral gevolgen voor de rechtmatigsheidsverantwoording en de controle van de accountant op de jaarrekening.
Concreet betekent deze wijziging het volgende:
- Vanaf boekjaar 2025 hanteert de controlerend accountant een materialiteit voor de jaarrekeningcontrole, van 2% van de totale lasten, exclusief dotaties aan de reserves.
- Voorheen was de materialiteit voor fouten 1% en voor onzekerheden 3%. Vanaf 2025 moeten de fouten en onzekerheden door de accountant bij elkaar opgeteld worden en betrokken worden in de oordeelsvorming.
Middels de vernieuwing van de financiële verordening willen we hierbij aansluiten.
Daarnaast worden de wijzigingen die op 27 februari 2025 zijn gemaakt in de verordening van 2024, nu ook doorgevoerd in de financiële verordening 2025.
Bijlagen
-
8.f
Vanwege nieuwe wet en regelgeving dient een aanpassing doorgevoerd te
worden in het controleprotocol. Deze aanpassing heeft te maken met de accountantscontrole en de goedkeuringstolerantie die zij hanteren. Deze zijn in 2025 aangepast in het besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV. Hierin is het volgende aangepast:
- De goedkeuringstolerantie is veranderd naar 2% van de omvangsbasis. Deze omvangsbasis behelst vanaf 2025 de totale lasten exclusief dotatie aan de reserves.
- Fouten in de jaarrekening en onzekerheden in de uitvoering van de controle worden opgeteld en mogen niet meer dan 2% van de omvangsbasis bedragen voor een goedkeurende verklaring.
Conform artikel 213 van de Gemeentewet wordt dit door de raad vastgesteld.
Bijlagen
-
8.g
De Metropoolregio Eindhoven (MRE) is voornemens een robuuste en schaalbare fondsbeheer-structuur op te richten met een Fondsbeheer BV, Woonfonds B.V. en een Bestuursstichting Woonfonds ter versnelling van de realisatie van de woningbouwopgave uit de Beethovendeal. Op 23 oktober 2025 vroeg het dagelijks bestuur van het MRE aan de gemeenteraden om eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de voorgenomen inrichting van de BV-structuur voor fondsbeheer bij de MRE.
Bijlagen
-
8.h
De verordening van de werkgeverscommissie dateert uit 2019 met een wijzigingsbesluit d.d. 5 november 2024. De werkgeverscommissie heeft aan het presidium voorgesteld om enkele wijzigingen in een nieuwe verordening werkgeverscommissie 2025 op te nemen.
Bijlagen
-
8.i
In verband met het beëindigen van het lidmaatschap van de werkgeverscommissie van de heer M. Verhoeven wordt mevrouw A. van den Putte voorgedragen als nieuw lid.
Bijlagen
-
9Sluiting